
Vasa har 300 cykelagenter – Matias är en av dem
Matias Jungar känner att han bidrar till att utveckla vinterunderhållet. Bild: Simone Åbacka
De kollar att vinterunderhållet på superklassens cykelvägar håller utlovad kvalitet.
Vasa stad har satsat mycket på göra cykelåkandet enklare och tryggare.
Den senaste satsningen är att förbättra vinterunderhållet på huvudcykellederna och den involverar i allra högsta grad användarna, Vasabor som cyklar mycket.
För att följa upp kvaliteten på underhållet efterlyste kommuntekniken cykelagenter.

Ibland kliver Matias Jungar av cykeln för att kolla hur cykelvägen sköts. Bild: Simone Åbacka
Närmare trehundra anmälde sig.
En av dem är Ylejournalisten Matias Jungar som bor i Vasklot och jobbar i Brändö och Strömsö.
Superklassens cykelvägar
- Vasa stad tog i bruk systemet i höstas.
- Det går ut på att hålla huvudlederna – drygt 60 kilometer – av cykelvägsnätet farbara dygnet runt.
- I praktiken betyder det att plogarna ska ut när snötäcket är två centimeter
Han kände starkt för projektet; en konkret vardagshandling som får både användaren och miljön att må bättre.
– Jag kände till en Uleåborgssatsning med målet att göra åretrunt-cyklande enklare.
När Vasa stad gick in för samma sak visste han att det var hans grej.
För honom är jobbresorna motion.
– Det känns som ett nederlag om jag måste ta bilen till jobbet.

Kartan finns i appen där rapporteringen görs. Bild: Simone Åbacka
Cykelagenterna rapporterar veckovis om vägförhållandena. Rapporterna går direkt till både entreprenören och kommuntekniken. Kommunikationen sker via en app på mobilen.
– Man känner samhörighet med de andra agenterna. Man är en del av en gemenskap som aktivt kan påverka hur underhållet sköts. Det fungerar jättebra.
Kommunikationen går i båda riktningarna.
Konstruktiv växelverkan, med andra ord.
– Det är så det ska fungera. Inte bara klaga och kritisera när något är fel. Tänk om det här systemet skulle kunna tillämpas på gatuunderhållet också?

Matias Jungar på väg hem från jobbet i Strömsö. Bild: Simone Åbacka
Något som bidrar till den fungerande dialogen är att underhållspersonalen själva har förbundit sig att till cykla längs lederna de sköter.
– Det ingår i entreprenaden, säger Samuli Huusko som är projektingenjör på kommuntekniken och den som leder och koordinerar främjandet av cykelåkning i Vasa.
Cykelagenterna betygsätter
- Snöröjning.
- Halkbekämpning.
- Jämnhet i kvalitet på plogning/halkbekämpning.
- Avlägsnande av snömodd och snö- och iskammar.
- Betygsskalan är från 1 till 5.
Matias Jungar har gett mest fyror.
– Ännu har det inte blivit någon full femma.
Cykelagenterna ger också öppen respons. Det kan vara tips om förbättringar och påpekanden om brister. Kommentarerna kan kombineras med foton och videosnuttar och allt förmedlas med smarttelefonen.
Hittills har han inte haft anledning att klaga på underhållet.
– Fast i måndags när jag cyklade från jobbet var det första gången den här vintern som jag tänkte att jag skulle haft dubbdäck. På morgonen var det minusgrader och superfint före. Men på eftermiddagen började det regna. Det blev glashalt och halkbekämpningen hade inte hunnit med hela sträckan.
Om du jämför vinterunderhållet nu med hur det var i fjol?
– Som dag och natt. Det är mycket bättre nu.

Vid halkbekämpning används numera också sand. Bild: Simone Åbacka
Sagt av cykelagenterna
- "Plogningen efter det kraftiga snöfallet sköttes utmärkt på huvudcykellederna. De är helt klart i bättre skick än körbanorna."
- "Även fotgängare, rörelsehindrade, folk med barnvagn och småbarn med sina sparkcyklar har nytta av välskötta cykelleder."
- "Skönt när man kan lita på att cykelvägen är välskött. Ni gör ett bra jobb."
- "Superklassens leder skiljer sig till sin fördel jämfört med andra cykelleder. Stort tack för det!"
- "Den finare sanden fungerar bättre. Gruset som användes tidigare rann ut på sidorna och kunde söndra däcken."
- Källa: Kommuntekniken, Vasa stad

Grus känns otryggt på cykelväg och kan förstöra däcken. Bild: Simone Åbacka
Superklassens cykelvägar är följden av en invånarenkät om hur det är att cykla i Vasa.
Den ordnades för drygt ett år sedan och hade cirka tusen svarande med hundratals öppna kommentarer. En stor del var besk kritik om hur dåligt vinterunderhållet är på cykelvägarna.
Vinterunderhållet omfattade cirka 200 kilometer cykelvägar.
Huvudlederna gjordes till en klass för sig.
Syftet var att göra dem tillgängliga året om för att så många som möjligt ska kunna cykla till och från jobbet, men förstås också för alla andra som använder dem.

Drygt 60 kilometer cykelväg i Vasa hör till superklassens vinterunderhåll. Bild: Simone Åbacka
Målet var att användarna skulle kunna lita på att de kan ta sig fram längs huvudlederna när som helst.
Entreprenaden konkurrensutsattes.
Det är femårigt och har en budget på 650 000 euro. I anslaget ingår bland annat bonuspengar som utbetalas till entreprenören i enlighet med avtalet. Det innehåller också sanktioner.